Crowdfunding är användandet av små kapitalbelopp från ett stort antal enskilda personer för at finansiera en ny företagsmodell. Crowdfunding drar nytta av den enkla tillgängligheten till enorma nätverk av folk genom sociala medieplattformer och crowdfunding hemsidor för att samla investerare och självständiga aktörer, och har potentialen att öka genomförandet av en affärsidé genom att utveckla sammanslutningar av investerare där kapital kan samlas in utöver den traditionella kretsen av ägare, släktingar och spekulationskapitalister.
I USA är crowdfunding begränsat av regleringar gällande vem som har lov att finansiera en ny firma och hur mycket kapital det är tillåtet för dem att tillföra på det här sättet. Liksom restriktionerna för Hedge Fund investering är meningen med dessa anordningar att skydda inte så kloka och inte så förmögna investerare från att sätta för mycket av sina besparingar på spel – crowdfunding är särskilt populärt hos små-investerare som inte har stora miljonreserver att investera för och laggivning på området är därför riktat mot detta segment som ofta använder billiga konsumtionslån för att genomföra investeringar i crowdfunding projekt. Eftersom så många nya firmor går under är deras investerare ställda inför en stor risk att mista sitt kapital.
Hur Crowdfunding fungerar
Crowdfunding har skapat en möjlighet för entreprenörer att samla hundratals miljoner kronor från de som har pengar att investera. Crowdfunding levererar ett forum för alla med en idé att kasta sig framför de väntande investerarna. Ett av de mer lustiga projekten att motta crowdfunding kom från en person som önskade att skapa ett nytt recept på potatissallad. Hans mål för fundraising var $10, men han samlade ihop ytterligare $55,000 från 6 911 personer. Investerare kan välja mellan hundratals av projekt och investera så lite som $10. Crowdfunding hemsidor genererar intäkter från en procentdel av de pengarna som samlas in.
Kickstarter & Indiegogo
Crowdfunding hemsidor såsom Kickstarter och Indiegogo lockar hundratusentals personer som hoppas på att investera i det nästa stora företaget. År 2018 var crowdfunding för det mesta synonymt med Kickstarter eftersom det är den största crowdfunding plattformen som finns. Efter Kickstarters början år 2009 har fler än 130 000 projekt framgångsrikt blivit crowdfundade via hemsidan, med mer än $3,5 miljarder involverade i alla Kickstarter projekten. Indiegogo startade som en crowdfunding hemsida som i början uteslutande fokuserade på att samla ihop pengar till oberoende filmer, men började acceptera projekt i varje kategori efter sin start år 2007.
Indiegogo kan betraktas som en mindre strikt och mer flexibel plattform än Kickstarter eftersom den ger crowdfundarna kontroll över huruvida de önskar fasta eller flexibla modeller – detta är förmodligen den största skillnaden mellan de två crowdfunding-plattformarna. Kickstarter frigör bara de insamlade pengarna efter att projektet har nått sitt mål, medan Indiegogo ger deltagaren möjlighet att motta funding löpande eller att välja att vänta tills han eller hon når sin målsättning.
Angående deltagaren kommer det att vara lättare och mindre riskabelt att följa en flexibel funding (dvs. motta pengarna när de kommer fram) Oavsett hur mycket pengar som samlas ihop måste deltagarna dock uppfylla alla löften som har givits. För en backer är fasta fundings mer attraktivt, eftersom det är bundet med en mycket mindre risk.
Exempel på framgångsrika crowdfunding spekulationer
Många av de produkterna och firmorna som är crowdfunded på Kickstarter blir mycket framgångsrika och för med sig ansträngningar. Exempelvis blev Oculus VR, det amerikanska företaget som har specialiserat sig i ”virtual reality”, grundat med kapital som samlades in via hemsidan. År 2012 startade grundaren Palmer Luckey en Kickstarter kampanj för att samla ihop pengar för att skapa virtual reality hörlurar designade för Tv-spel som skulle finnas tillgängliga för utvecklare. Kampanjen crowdfundade $2,4 miljoner, tio gånger så mycket som det uppsatta målet på $250,000. I mars 2014 köpte Facebook Oculus VR för $2,3 miljarder i kontanter och aktier.
Ett annat exempel på ett företag som blev framgångsrikt med hjälp av Kickstarter kampanjer är M3D, ett företag grundat av två vänner som framställde små 3D-skrivare. David Jones och Michael Armani samlade ihop $3,4 miljoner till sin Micro 3D Printer på crowdfunding hemsidan i 2014. Den lilla 3D skrivaren, som kommer med en mångfald av hållbara 3D tryckfärger som medföljer, är nu tillgänglig hos Staples, Amazon, Brookstone och andra stora elektronikbutiker i USA, och firman har en stadig försäljning som ligger mellan $10 och $15 miljoner.
Vad betyder det för investerare?
Många crowdfundingprojekt är belöningsbaserade. Investerare kommer att kunna delta i lanseringen av en produkt eller motta en gåva för deras investering. Nya Tv-spel är en populär crowdfunding investering för spelare som blir belönade med avancerade kopior av spelet.
Jämnlikhetsbaserad crowdfunding blir alltmer populärt eftersom det gör det möjligt för startföretag att samla in pengar utan att ge upp kontroll till investerare med kapitalen, och det ger investerare möjlighet att få en jämlikhetsposition i projektet.