Hur man köper Shopify aktier

Shopify (NYSE:SHOP) är en av världens ledande plattformar för näthandel. Företaget används som en komplett handelsplattform för företagare, och låter entreprenörer starta, växa och hantera sitt företag med ett. Med Shopifys programvara kan vem som helst skapa en onlinebutik och sälja sina produkter. Shopify har nu mer än 1 miljard dollar i kvartalsförsäljning, vilket gör företagets aktier lukrativa för investerare.

Om du vill diversifiera din investeringsportfölj med aktier från Shopify rekommenderar vi att du läser vidare. Här kommer vi nämligen gå igenom hur man gör det, steg-för-steg.

1.      Välj en nätmäklare

För att handla SHOP-aktier behöver du först och främst ett konto hos en nätmäklare. Nätmäklare agerar nämligen som en mellanhand mellan företagsaktier och investerare. På så sätt möjliggörs enkel investering direkt på nätmäklares plattformar.

Idag finns det ett stort utbud av nätmäklare på marknaden och därför kan valet bli svårt. Det viktigaste är såklart att du hittar en reglerad mäklare med aktier i Shopify. När det gäller valet av nätmäklare bör du undersöka några olika faktorer, däribland gränssnittet på nätmäklarens sida, vilka insättnings- och uttagningsmetoder det finns samt kundtjänsten tillgänglig. Med tanke på det stora utbudet så får du ställa högra krav. Nöj dig inte med en nätmäklare förrän du hittat en som uppfyller alla de krav du har.

När du hittat en nätmäklare som uppfyller dina krav ska du registrera dig och sedan få ditt konto verifierat.

2.      Bestäm hur många aktier du vill ha

Beroende på din ekonomiska situation, risktolerans och investeringsmål, är det en god idé att bestämma hur många aktier du vill ha innan du investerar i Shopify. Börja med att titta på det aktuella marknadspriset för SHOP och hur mycket pengar du vill investera. Kom ihåg att din investeringsportfölj kan minska i värde bara över en natt, så investera endast pengar du faktiskt har råd att förlora. I dagsläget har SHOP dock rätt stabila aktier, så värdet borde inte sjunka till 0 över en natt.

3.      Gör en insättning och börja handla

När du hittat en reglerad och tillförlitlig nätmäklare samt bestämt dig för hur många aktier du vill ha, kan du börja handla. Då ska du naturligtvis först sätta in pengar på ditt konto. När detta är gjort kan du köpa din första position i Shopify.

Vad är Shopify?

Shopify är en e-handelsplattform som körs online och offline för att bygga hemsidor som husar företags nätbutiker. Shopify är en sorts tjänst som säljs som en prenumeration, vilket innebär att företagare själva slipper tänka på domännamn och webbhotell. De allra flesta verktyg man behöver för att driva en nätbutik finns hos Shopify.

Sammantaget är Shopify en slags hemsideutvecklare, speciellt för nätbutiker. Nätbutiker i detta sammanhang är helt enkelt butiker som säljer allt från musikutrustning eller träningskläder på nätet. Butiker som hanterar sin försäljning online med andra ord.

Företags behov av ett system som Shopify beror på vad man försöker åstadkomma online. Om man bara har en blogg drar man nog inte nytta av Shopify eftersom man då inte säljer något. Om man däremot har en nätbutik sedan tidigare, eller ska etablera en, och vill förenkla försäljningsprocesserna kan man med fördel använda sig av Shopify.

Shopify har blivit otroligt populärt bland företagare världen över de senaste åren och är idag en stark konkurrent till plattformar som Amazon och eBay.

Varför köpa Shopify-aktier?

Shopify var en stor vinnare under både 2019 och 2020 där de ansågs som ett hot mot både eBay och Amazon. Med sitt utökade partnerskap med TikTok, Google, Facebook och Alibaba har Shopify blivit ännu större. Företaget har dessutom en historia av enorma vinster och försäljningstillväxt, men tyvärr sjönk vinsten något under tredje kvartalet av 2021 och därför är det svårt att säga hur framtiden kommer att se ut.

Hur som helst finns det några fördelar med att köpa aktier i Shopify och dessa listar vi nedan.

Dess partnerekosystem: Shopify stöds av ett rikt ekosystem av designers, utvecklare och andra partners som har utvecklats kring Shopify-plattformen. Detta ekosystem av partners hjälper till att driva företagets tillväxt.

Många kunder: En annan fördel är såklart Shopifys många kunder. Shopify har tusentals kunder från länder världen över som använder deras plattform. Kunderna omfattar ett stort antal e-butiker i alla möjliga storlekar.

En robust teknik: Shopifys plattform är ett molnbaserat system som är robust och användarvänligt. Det är lätt att använda sig av Shopify för företag.

De ökar i popularitet: Shopify växer för varje dag som går och blir allt vanligare bland företag. Således kan nu vara det perfekta tillfället att köpa aktier från den populära plattformen för näthandel.